Tilbygningen
Dahl, J.C. "Peterspladsen i Rom i måneskin", B 181
Udskrift venlig version Sluk og tænd tekst

Kategori

Thorvaldsens malerisamling

Peterspladsen i Rom i måneskin

De mørke søjler og fontænerne på den åbne plads hører til Peterspladsen i Rom. J. C. Dahls maleri skildrer det berømte sted på en stemningsfuld nat i månens skær.

Kunstner

Johan Christian Dahl (1788-1857)

Datering

1821

Mål

38 × 30 cm

Materiale

Olie på lærred

Inv. nr.

B 181

Fortolkninger

Uddybende tekst

Rom som rejsemål
På den norske maler J. C. Dahls tid var Rom et eftertragtet rejsemål. Mange tilrejsende kom til Rom for at opleve byens berømte seværdigheder. En særlig attraktion var byvandringer, der foregik om natten. I månens lys tog byen sig romatisk ud, og nattens poetiske stemning inspirerede mange kunstnere. Der er eksempler på, at billedhuggeren Bertel Thorvaldsen Læs introduktion selv organiserede natlige ture for sine venner og kunstnerkollegaer. Det har tiltalt kunstnernes fantasi at se byens arkitektur hyldet ind i mørke, kun oplyst af månens dragende lys.

J. C. Dahls maleri viser en sådan stemningsfuld nat på ét af Roms berømte steder. Det er en scene fra Peterspladsen, som ligger foran Peterskirken i Rom – katolicismens hovedkirke og Roms største. Imellem de mørke søjler i forgrunden ses pladsen i månens blege lys. Fontænernes vand lyser sølvfarvet i natten. I forgrunden sidder en ensom figur. Det er en vagt, der våger i den stille nat.

Dahl havde oprindeligt gået på Det Kgl. Danske Kunstakademi Læs introduktion i København, men i modsætning til de danske kunstneres mere hverdagsrealistiske skildringer fra Italien, malede Dahl hovedsageligt Italiens stemningsbetonede og dramatiske natur. Det gælder f.eks. Dahls malerier, der viser vulkanen Vesuvs udbrud nær Napoli Læs introduktion. Allerede før han rejste til Italien havde han skabt malerier, hvori naturen på romantisk vis fremstår storslået og vild.

Form og udtryk
I sit motivvalg fulgte Dahl en international trend, nemlig romantikkens Læs introduktion naturskildring. I maleriet fra Peterspladsen giver kontrasten mellem det blege månelys og de mørke skygger en eventyrlig atmosfære. Maleriet har et stemningsfuldt udtryk på grund af de forrevne skyer på himlen og den næsten helt skjulte måne. Den sene time gør, at farverne er holdt i lyse, grålige og mørke nuancer.

Selv om Dahl valgte mere spektakulære motiver end de danske landskabsmalere, skyldes den gennemarbejdede og virkelighedstro malestil Dahls uddannelse på kunstakademiet i København. Alle detaljer er skildret med stor præcision, som det også var typisk for stilen i det danske guldaldermaleri Læs introduktion.

Maleriets plads i Thorvaldsens malerisamling
I 1821 var Dahl i Rom, hvor han lærte billedhuggeren Bertel Thorvaldsen Læs introduktion at kende. Formodentligt har Thorvaldsen ved den lejlighed selv bestilt maleriet af Dahl, fordi han i forvejen ejede et billede af Eckersberg Læs introduktion, der viser Peterspladsen i sollys Læs introduktion. Med Dahls natbillede fik han et modstykke til Eckersbergs dagsskildring.

Foto: Ole Woldbye