Tilbygningen
vaserummet
frbande1 frborg10 frborg11 frborg9 fre26 fre28
Udskrift venlig version Sluk og tænd tekst

Inspirationens skatkammer (2009)

Thorvaldsens Museums antiksamling giver et enestående indblik i antikkens æstetik og idealer. Sat i relation til Thorvaldsens nyklassicistiske værk giver den samtidig mulighed for at opleve, hvordan en af vores store kunstnere lod sig inspirere af fortiden. I ”Inspirationens skatkammer” har vi inviteret den svenske kunstner Rikard Silwärn til at lave en kunstnerworkshop på museet. Rikard Silwärns praksis folder sig ud i brudfladen mellem mythos og logos. Den udgør derfor en nøgle til at forstå Thorvaldsens idealiserede kunst, der på mange måder står i modsætning til det dramatiske mytologiske landskab der prægede antikken – den tid, som var Thorvaldsens inspirationskilde. Sammen med Rikard Silwärn arbejder gymnasieelever fra så forskellige fag som billedkunst, oldtidskundskab og græsk, med antikken set fra nutiden med nyklassicismen som mellemstation. Gennem forelæsning, diskussioner og praktiske øvelser kredser eleverne sig ind på de begreber, som de skal mestre. Det helt centrale begreb, inspiration, føres med sprogets egen arkæologi, etymologien, tilbage til det latinske spiritus, der betyder ånd. Ordet inspiration er onomatopoietisk – altså lydefterlignende. Man har ment, at det må have lydt enten som *speis- eller *peos-, lyden af åndedrættet. I den praktiske del af workshoppen får eleverne til opgave at puste nyt liv i antikken. Konkret betyder det, at eleverne skal trække vejret gennem de arkaiske lydord, samtidigt med, at en videoprojektion kaster billedet af deres ansigt op på en af de antikke buster i antiksamlingen. Sideløbende med denne forunderlige levendegørelse af antikken skal eleverne indbyrdes diskutere, hvor inspiration kommer fra. De skal finde en metafor for begrebet og komme med forslag til, hvorledes tingene i antiksamlingen (måske) ville kunne bruges i en nutidig sammenhæng. Det er der kommet mange sjove og tankevækkende idéer ud af. Du kan gå på opdagelse her i projektrummet og se de billeder, som eleverne har taget på dagen, samt læse nogle af de overvejelser, de har gjort sig under vejs.

Klassetrin

Oldtidskundskab

Datering

24/09/2009

Klassens projekter

Inspirationens skatkammer (2009) - 24/09/2009 - Møntsamlingen Inspirationens skatkammer (2009) - 24/09/2009 - Bronzesamlingen Inspirationens skatkammer (2009) - 24/09/2009 - Egyptiske samling Inspirationens skatkammer (2009) - 24/09/2009 - vaserummet
 

Elevens titel

vaserummet

Elevens kommentar

Inspiration kommer fra de oplevelser, man har af sine omgivelser. Det er de indre følelser af omverdenen, som skaber inspirationen.
‘Inspiration er som et lyn, der slår ned fra en klar himmel’.
Musik inspirerer på to måder. Den musik, man hører, skaber associationer og inspirerer en til videre tankevirksomhed. Samtidig inspireres man, når man spiller eller komponerer musik. Ens omgivelser, følelser og tanker skaber den inspiration, man fører ind i musikken.
Dans er at udtrykke musik. Når man danser, inspireres man af musikkens rytmer, toner og stemning. Musikken inspirerer en, og disse følelser udtrykkes af kroppens bevægelser. Andre mennesker kan også være en inspirationskilde. Menneskers ageren, udseende, udtryk og det ukendte i individet.

I vaserummet vækkede den sorte dør med teksten: INGEN ADGANG, min interesse. Man kan ikke vide, hvad der ligger bag den dør, det er forbudt at gå ind, og alt ved den kalder på en udforskning. Det er en dør, men en dør med en irriterende faktor, en hemmelighed.
Døren minder om det forbudte, det ukendte, og det man har lyst til at udforske, men ikke må. Man burde gøre en ting ved denne irriterende dør, og det er at fjerne det nøglehul, der gør, at man kan åbne den.