Tilbygningen
A 489
Udskrift venlig version Sluk og tænd tekst

Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev

Sammen med billedkunstneren Lise Harlev har vi sat en del af den skriftlige formidling på Thorvaldsens Museum under lup. Tekstmeddelelserne i museets udstillinger og samlinger begrænser sig til kort, faktuel viden, et nummer eller et bogstav, men alligevel er de ladet med betydning. Lise Harlev arbejder i sin egen kunst med sproglige og grafiske udtryk. I værkstedsforløbet stillede hun eleverne den opgave at lave nye skilte til skulpturer og relieffer i museets udstilling.

Klassetrin

1.g.

Datering

06/02/2008

Klassens projekter

Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Slangen tæmmes, lægetegnet skabes Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Ganymedes in the mood Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - MERKUR Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Amor og Psyche Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Skulptur mod Skulpter Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Den unge tjener Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - A 489 Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Håbets gudinde Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Hyrdedreng
Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Blindebuk Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - UBEKENDTE DAME Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Frihed  Uskyldig Frihed Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - EGYR NERØS EFTER NEDSLAGTNING Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Amor og Mars Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Michael Douglas? Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Hvad er lykke? Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Ganymedes Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Dyrevennen fodrer den almægtige konsistens
Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - UNGDOM!!!! (med) "ADONIS" Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Hope Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Antikkens Rockband Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Venus med den store pik Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Relief af familien Hovsasa Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Tomhed Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Ganymedes på svampe Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - SKABSBØSSE! Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - ingen titel
 

Elevens titel

A 489

Elevens kommentar

En enkelt kvinde står midt i mellem to unge mænd og to ældre mænd – hun går med de ældre, men kaster blikket tilbage på hendes jævnaldrende.

Værket er en genspejlning af min egen personlige følelse af at sidde og falde og hen og miste fokus for så at vågne op til de virkelige omgivelser igen. Relief’et fangede min opmærksomhed i første omgang, fordi der kun var en enkelt kvinde på. Min interesse vaktes yderligere, da de to mænd på venstre side så unge ud, og de to mænd på højre side af hende var betydeligt ældre. Kvindens ubestemmelige udtryk fik straks mine gne tanker hen på de valg, som er svære at tage, da ens morale kæmper med at gøre det rigtige frem for kun at tænke på sig selv. Det er alle kendt, at alle stå over for disse valg, så ved at sætte det nye op mod det gamle og sammenligne dette med andre modsætninger, som kan findes i relief’et, kan denne enkelte situation føres over til ethvert hverdagsproblem.