KategoriThorvaldsens skulpturer |
|
Jelizaveta Aleksejevna Osterman-Tolstaja |
|
Den siddende unge kvinde forestiller den russiske grevinde Osterman-Tolstaja. Thorvaldsen har skildret hende i tidens klassiske smag med løse gevandter og et fjernt ansigtsudtryk. |
|
Kunstner |
|
Datering1815 |
Mål175 cm |
MaterialeMarmor |
Inv. nr.A 166 |
Film |
|
![]() |
|
Fortolkninger |
|
![]() |
|
Uddybende tekstDen klassiske kvinde Når Thorvaldsen skulle lave portrætstatuer af samtidige personer, adskilte en sådan opgave sig fra hans fremstillinger af gudeskikkelser. Gudeskulpturerne viste typisk figurerne nøgne og var rent ideale menneskeskildringer. Portrætterne derimod skildrede personerne iført klæder og skulle fange modellens karakter, uden at man dog egentlig forventede, at de var naturalistiske. Portrætterne skulle være en idealiseret fremstilling af modellen. Udtryk og form Thorvaldsen har fremstillet grevinde Osterman-Tolstaja som en ideal og utilnærmelig kvinde, bogstaveligt sat på en piedestal. Den unge kvindes ansigtsudtryk virker indadvendt og fjern. Hun ser ud i rummet, men alligevel føler man ikke, at hun virkelig fokuserer på noget foran sig. Grevinden sidder på en skammel med antikinspirerede dekorationer. Hun bærer sandaler og løse gevandter med et højtsiddende bælte, som også er kendetegnende for samtidens antikinspirerede empirestil. I overensstemmelse med tidens normer dækker draperierne på ærbar vis legemets former. Og dog bevirker den siddende stilling netop, at den russiske grevindes slanke krop træder frem, hvor den støder mod kjolens folder. Heri adskiller skulpturen sig fra en af Thorvaldsens andre kvindelige portrætstatuer. I portrættet af fyrstinden Maria Fjodorovna Barjatinskaja Thorvaldsens inspiration Den siddende stilling kendes fra flere antikke skulpturer. Den mest berømte på Thorvaldsens tid var den romerske portrætstatue af Agrippina den ældre, som var kejser Augustus’ niece. Statuen blev af samtidens kunstkendere anbefalet som et forbillede for kunstnerne. Figurer i siddende stillinger blev også dyrket af Thorvaldsens samtidige kolleger. Den italienske billedhugger Antonio Canova, havde nærmest gjort det til sit speciale at fremstille den skulpturtype. Canovas portræt af Letizia Bonaparte (1804-07), Napoleons mor, er den umiddelbare inspirationskilde til Thorvaldsens portrætstatue af grevinden. Statuens historie Museets marmorudgave af grevinde Osterman-Tolstajas portrætstatue er af en senere dato og en såkaldt Kopihugning |