KategoriTema |
|
Restaureringsarbejder |
|
På Thorvaldsens tid restaurerede man skulpturer fra antikken, hvis de havde mistet en arm, et ben eller andet. Rekonstruktionerne blev til ud fra gætterier om den oprindelige form. |
Film |
|
![]() |
|
Uddybende tekstRestaurering – en blomstrende virksomhed i 1800-tallet De fleste købere af antikke genstande var ikke interesseret i ødelagte værker. Som følge heraf voksede en hel industri frem med værksteder, som var specialister i restaurering. Værkstederne restaurerede nogle gange ved at tilføje helt nye dele – andre gange genbrugte man dele af antikke skulpturer som reservedele og satte f.eks. et hoved fra én skulptur på en anden skulpturs krop. Initiativtageren til restaureringen kunne være den kunsthandler, der skulle sælge værket. Andre gange var det køberen, der henvendte sig til et værksted eller en billedhugger for at få restaureret sit nyindkøbte værk. Thorvaldsens restaureringer af antik skulptur Det var ofte købere af Thorvaldsens egne skulpturer, der hyrede ham til en restaureringsopgave. Heriblandt var den senere Ludwig I af Bayern Der findes også restaurerede værker i Thorvaldsens egen antiksamling, bl.a. en marmorbuste af en ung mand. Man ved ikke med sikkerhed, hvem der har udført reparationen, der er meget ufærdig og grov. Restaureringsspørgsmålet gennem tiden På Thorvaldsens tid handlede det om at gøre de fundne antikke skulpturer hele. Restauratoren havde stor frihed til at komme med egne bud på, hvordan de manglende dele skulle udformes. Men ikke alle var tilhængere af den type indgreb. En vigtig modstander var Thorvaldsens italienske kollega Antonio Canova. Han afslog bl.a. en bestilling på at restaurere marmorskulpturerne fra Parthenon-templet i Athen, fordi det ville ødelagde skulpturernes originale udtryk. Fra midten af 1900-tallet begyndte mange flere at reagere mod tidligere tiders restaureringer. Gamle tilføjelser blev derfor fjernet. I 1960’erne kom det også til at gælde Thorvaldsens restaureringer af gavlskulpturerne fra Ægina. Antikkens skulpturer skulle fremstå, præcis som de var fundet. Man restaurerer fortsat antikke genstande i dag. Her vælger man oftest at bruge et andet materiale end det oprindelige. På den måde er det let for beskueren at se, om værket er helt oprindeligt eller til dels moderne. Restaureringer vil dog altid være afhængige restauratorens personlige skøn og tidens smag. |