Tilbygningen
DC Blunck B199 Danske kunstnere i osteriet La Gensola i Trastevere
Udskrift venlig version Sluk og tænd tekst

Kategori

Thorvaldsens malerisamling

Danske kunstnere i osteriet La Gensola i Trastevere

Bluncks maleri forestiller en gruppe danske kunstnere, der opholder sig i et osteri i Rom. Det er Thorvaldsen ved bordenden til højre. De nyder et måltid mad i et afslappet miljø blandt lokale romere.

Kunstner

Ditlev Conrad Blunck Læs introduktion (1798-1854)

Datering

1837

Mål

75 × 99 cm

Materiale

Olie på lærred

Inv. nr.

B 199

Film

Brevene

Fortolkninger

Uddybende tekst

Kunstnernes uhøjtidelige sammenkomst
I Bluncks maleri er det romerske folke- og familieliv skildret i idylliske rammer. De danske kunstnere synes også at finde stemningen afslappet.

Til højre for Thorvaldsen sidder de tre malere, Ernst Meyer (1797-1861), Blunck selv og Jørgen Sonne Læs introduktion. I døren ses maleren Constantin Hansen (1804-1880) på vej ind i osteriet. Vendt mod den romerske familie og optaget af at tegne dem sidder maleren Albert Küchler (1803-1886). Den stående tjener taler med Thorvaldsens Museums arkitekt, M. G. Bindesbøll Læs introduktion, og bag ham stikker maleren Wilhelm Marstrand (1810-1873) sit hoved frem. Malerne var alle en del af Thorvaldsens vennekreds og billedhuggeren ejede malerier af dem alle.

De sidder i et osteri, en form for restaurant. Osterier var ligesom kaffehuse offentlige steder, hvor mange kunstnere foretrak at bruge deres fritid i stedet for at besøge hinanden i deres små logier eller deltage i private sammenkomster hos velhavende mennesker, hvor man skulle vise gode manerer. Også Thorvaldsen var kendt for at foretrække uhøjtidelige sammenkomster som her i osteriet.

Genremaleriets skildring af det romerske liv
Bluncks maleri er et genremaleri. Genremalerier skildrer hverdagsbegivenheder og fik stor popularitet i begyndelsen af 1800-tallet. Kunstnere, der rejste til Rom og Italien, benyttede genremaleriet til blandt andet at skildre italienernes anderledes livsstil.

Kunstneres skildringer af det italienske folkeliv fik stor betydning for danskernes opfattelse af italienerne i første halvdel af 1800-tallet. Men mange genremalerier har også været med til at skabe stereotype fremstillinger ud fra idylliske eller ensidige opfattelser af den italienske kultur. De hårdtarbejdende og fattige italienere er f.eks. sjældent en del af genremaleriernes motiver fra denne periode. Derimod foretrak man at vise det glade, muntre og sorgløse liv, som her i billedet.

Udtryk og form
Blunck har skildret det romerske liv med den for guldaldermalernes Læs introduktion typiske idealiserende hverdagsrealisme. Alt er malet ud fra virkelighedens farver, lys og skygge og alle fremstår med klare individuelle træk. Alligevel er kun de gode og skønne sider med.

I maleriet har Blunck ikke sat fokus på én begivenhed, men mange. De skildrede personers opmærksomhed er rettet forskellige steder hen. Det giver et dynamisk udtryk. Kun Thorvaldsen synes ikke at være optaget af noget specifikt. Hans blik er fjernt. Han var kendt for altid at tænke på sit arbejde og er måske i færd med at forestille sig motivet til sin næste skulptur.

Maleriets plads i Thorvaldsens malerisamling
Scenen fra osteriet blev oprindeligt bestilt af danskeren, etatsråd J. H. Mundt (1782-1859). Han ønskede sit besøg i Rom og det romerske folkeliv, han havde mødt der, foreviget. Der eksisterer derfor et lignende maleri, malet før dette, som findes på Frederiksborgmuseet i dag, hvor J. H. Mundt selv er med ved bordet. Maleriet her er den anden version. Blunck har nu udeladt J. H. Mundt og gjort stemningen mere afslappet.

Thorvaldsen har givetvis selv bestilt den anden version af maleriet.