Tilbygningen
Den triumferende Amor, gipsskulptur, A22
Udskrift venlig version Sluk og tænd tekst

Kategori

Thorvaldsens skulpturer

Den triumferende Amor

Thorvaldsens skulptur af en nøgen, ung mand, der betragter spidsen af en pil, forestiller den antikke elskovsgud Amor. Med eftertænksom mine og løftet pil overvejer han kærlighedens næste offer.

Kunstner

Bertel Thorvaldsen Læs introduktion (1770-1844)

Datering

(1814)

Mål

146 cm

Materiale

Gips

Inv. nr.

A 22

Film

Hun tror, hun er den smukkeste i verden

Fortolkninger

Portrætværksted - kunstnerworkshop - 26/01/2006 - Uden titel Portrætværksted - kunstnerworkshop - 26/01/2006 - Uden titel Portrætværksted - kunstnerworkshop - 03/02/2006 - Forelskelse Skulpturværksted med Henriette Hansen - 31/01/2007 - Det gamle og det nye Skulpturværksted med Henriette Hansen - 31/01/2007 - Knoxvilles værelse Skulpturværksted med Henriette Hansen - 06/02/2007 - Den triumferende Amor Skulpturværksted med Henriette Hansen - 07/02/2007 - Var engang Skulpturværksted med Henriette Hansen - 07/02/2007 - Uden titel Værkstedsforløb med billedkunstneren Nikolaj Recke - 03/05/2007 - "Happy Slapping"
Portrætværksted - 21/06/2007 - fod Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 07/02/2008 - Hvad er ægte kærlighed? Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 07/02/2008 - Amor <3

Uddybende tekst

Kærlighedens guddommelige tilstand
Thorvaldsen var hele livet optaget af det frække, bevingede væsen, kærlighedsguden Amor, der overlistede guder og mennesker med sine kærlighedspile og gjorde dem forelskede.

Ifølge antikkens mytologi var Amor barn af skønhedsgudinden Venus og krigsguden Mars. Amors guddommelige status er i Thorvaldsens skulptur udtrykt med figurens nøgenhed. Thorvaldsen mente, at det var den mest naturlige og ideale tilstand. Hans nøgne skulpturer udtrykker derfor noget guddommeligt.

Thorvaldsens skulptur er et billede på, at kærlighed overvinder alt. Den triumferende Amor står ikke sejrssikker, men han er skildret med flere sejrstrofæer ved sine fødder. De fortæller, at flere guder er faldet for hans kærlighedspile: guden Jupiter har måttet aflevere sin tordenkile, Mars sin hjelm, Apollon sin lyre og Herkules sit løveskind. Måske tænker Amor på sin næste erobring.

Udtryk og form
Amors glatte og velproportionerede krop og skulpturens harmoniske form er gennemgående karakteristika ved Thorvaldsens nyklassicistiske stil.

Som oftest forberedte Thorvaldsen Amor-skulpturen ved først at udarbejde skitsetegninger. De hjalp ham til at nå frem til den rigtige komposition. Amors tilbagelænede attitude havde Thorvaldsen allerede formet i sin tegnede skitse til skulpturen.

Skulpturen er en gipsafstøbning af Thorvaldsens originalmodel. Den mørke overflade er gipsens patina og skyldes støv og snavs fra luften, der har forandret gipsens udseende fra hvid til grå.

Thorvaldsens inspiration
Amor har været et populært motiv siden antikken. Thorvaldsen ejede flere antikke genstande med Amor-motiver. De kan have inspireret ham til udformningen af sine egne kunstværker med Amor som motiv. Første gang, han viste interesse for Amor, var med relieffet Den hvilende Amor fra 1789.