Thorvaldsens Museum
Thorvaldsens Museum, Bertel Thorvaldsens Plads 2, 1213 København K
Telefon 33 32 15 32, Fax 33 32 17 71, E-mail: thm@thorvaldsensmuseum.dk
Web: www.thorvaldsensmuseum.dk, tilbygningen.dk

Thorvaldsens skulpturer

Den triumferende Amor

Den triumferende Amor, gipsskulptur, A22

Kærlighedens guddommelige tilstand
Thorvaldsen var hele livet optaget af det frække, bevingede væsen, kærlighedsguden Amor, der overlistede guder og mennesker med sine kærlighedspile og gjorde dem forelskede.

Ifølge antikkens mytologi var Amor barn af skønhedsgudinden Venus og krigsguden Mars. Amors guddommelige status er i Thorvaldsens skulptur udtrykt med figurens nøgenhed. Thorvaldsen mente, at det var den mest naturlige og ideale tilstand. Hans nøgne skulpturer udtrykker derfor noget guddommeligt.

Thorvaldsens skulptur er et billede på, at kærlighed overvinder alt. Den triumferende Amor står ikke sejrssikker, men han er skildret med flere sejrstrofæer ved sine fødder. De fortæller, at flere guder er faldet for hans kærlighedspile: guden Jupiter har måttet aflevere sin tordenkile, Mars sin hjelm, Apollon sin lyre og Herkules sit løveskind. Måske tænker Amor på sin næste erobring.

Udtryk og form
Amors glatte og velproportionerede krop og skulpturens harmoniske form er gennemgående karakteristika ved Thorvaldsens nyklassicistiske stil.

Som oftest forberedte Thorvaldsen Amor-skulpturen ved først at udarbejde skitsetegninger. De hjalp ham til at nå frem til den rigtige komposition. Amors tilbagelænede attitude havde Thorvaldsen allerede formet i sin tegnede skitse til skulpturen.

Skulpturen er en gipsafstøbning af Thorvaldsens originalmodel. Den mørke overflade er gipsens patina og skyldes støv og snavs fra luften, der har forandret gipsens udseende fra hvid til grå.

Thorvaldsens inspiration
Amor har været et populært motiv siden antikken. Thorvaldsen ejede flere antikke genstande med Amor-motiver. De kan have inspireret ham til udformningen af sine egne kunstværker med Amor som motiv. Første gang, han viste interesse for Amor, var med relieffet Den hvilende Amor fra 1789.