Thorvaldsens Museum
Thorvaldsens Museum, Bertel Thorvaldsens Plads 2, 1213 København K
Telefon 33 32 15 32, Fax 33 32 17 71, E-mail: thm@thorvaldsensmuseum.dk
Web: www.thorvaldsensmuseum.dk, tilbygningen.dk

Thorvaldsens skulpturer

Venus med æblet

Skønhedens magt
Thorvaldsen stræbte i sin kunst efter at skildre den ideale menneskekrop. I skulpturen rækker Venus ud efter sit klæde, som hun har taget af og lagt på træstubben. Hun opleves derfor helt nøgen. Med sin nøgne, velproportionerede krop er Venus et billede på den ideale skønhed og kunstens ideale form.

Motivet er hentet fra antikkens mytologi. Det fortælles i myten, at Venus til et bryllup stillede op i en skønhedskonkurrence. Dommeren var Prins Paris af Troja, og han tildelte hende sejrstrofæet, det gyldne æble. Venus vandt ikke kun på grund af sin store skønhed, men også ved hjælp af kvindelist. Hun lovede Prins Paris den smukkeste kvinde i verden til kone, hvis bare han valgte Venus. Paris ønskede sig den skønne dronning Helena af Sparta, men hun var gift i forvejen med kong Menelaus af Sparta. Venus’ løfte til Paris blev derfor begyndelsen til den trojanske krig mellem grækerne og trojanerne.

Den tragiske konsekvens af skønhedskonkurrencen er ikke skulpturens fokus. Thorvaldsens Venus skal udtrykke skønhedens ideale form. Venus er derfor helt opslugt af æblet, der med en perfekt rund form symboliserer hendes egen ideale krop.

Udtryk og form
I sin rolige indadvendthed er Venus’ udtryk typisk for Thorvaldsens nyklassicistiske stil. Hun udtrykker også hans samtids kropsideal med harmoniske og yndefulde proportioner. Det var inspireret af antikkens klassiske skulpturer.

Venus’ skønne udtryk skyldes også kompositionen. Hun står i den klassiske stilling kontraposto med antikt forbillede, hvor det ene ben hviler og hoften derfor får et naturligt svaj. Det giver hende en yndefuld bevægelse.

Skulpturens emne, skønhed, har sandsynligvis været afgørende for Thorvaldsens beslutning om her at behandle den hvide Carrara-marmor, så den virker skinnende. Thorvaldsen foretrak normalt det matte ’marmorlook’, fordi han ikke brød sig om for sanseligt et udtryk. Han mente, at skulpturen skulle tale til intellektet. Andre kunstnere, som for eksempel Antonio Canova, polerede marmoret, så det blev blankt og skinnede, fordi denne effekt er med til at vække betragterens sanser.

Thorvaldsens inspiration
Inspirationen til Venus med æblet har Thorvaldsen sandsynligvis hentet i antikken, hvor der blev skabt flere skulpturer af skønhedsgudinden. Én af Thorvaldsens sandsynlige inspirationskilder er Venus fra Kapitolmuseet i Rom.

Et populært motiv
Allerede i 1804 havde Thorvaldsen lavet en mindre statue af Venus med æblet, som blev kopieret flere gange. Denne nye version modellerede han i 1813-16.

Thorvaldsen fik mange henvendelser fra velhavende borgere, der ønskede skulpturer med motiver fra den antikke mytologi til at pryde deres private hjem. Både den lille Venus og den større Venus blev udført i marmor mange gange.

Den dag i dag er Venus med æblet et af Thorvaldsens mest populære værker. I Carrara i Italien nyhugges skulpturen stadig til bestillere fra hele verden.