Tilbygningen
Udskrift venlig version

Kategori

Thorvaldsens skulpturer

Venus med æblet

Den nøgne kvinde forestiller kærlighedsgudinden Venus. Hun vandt æblet ved en skønhedskonkurrence blandt gudinderne ved at love dommeren Prins Paris den skønneste kvinde i verden.

Kunstner

Bertel Thorvaldsen Læs introduktion (1770-1844)

Datering

(1813-16)

Mål

161 cm

Materiale

Marmor

Inv. nr.

A 853

Film

Hov! Du tabte dit æble

Fortolkninger

Portrætværksted - kunstnerworkshop - 27/01/2006 - Uden titel Portrætværksted - kunstnerworkshop - 25/01/2006 - Uden titel Portrætværksted - kunstnerworkshop - 03/02/2006 - Den smukke Venus Portrætværksted - kunstnerworkshop - 25/01/2006 - Uden titel Museet som arkiv - værkstedsforløb med billedkunstneren Elsebeth Jørgensen - 29/11/2006 - Kunstens Beskyttere. Skulpturværksted med Henriette Hansen - 31/01/2007 - Aktiviteten Skulpturværksted med Henriette Hansen - 31/01/2007 - MC's kulturen Skulpturværksted med Henriette Hansen - 02/02/2007 - Det hjemlige tempel Skulpturværksted med Henriette Hansen - 07/02/2007 - Innocence
Skulpturværksted med Henriette Hansen - 07/02/2007 - Uden titel Værkstedsforløb med billedkunstneren Nikolaj Recke - 23/03/2007 - Strandtur Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 31/01/2008 - Diætisten Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 05/02/2008 - Forgiftet æble Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Venus med den store pik Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 07/02/2008 - "Please fuck me"

Uddybende tekst

Skønhedens magt
Thorvaldsen stræbte i sin kunst efter at skildre den ideale menneskekrop. I skulpturen rækker Venus ud efter sit klæde, som hun har taget af og lagt på træstubben. Hun opleves derfor helt nøgen. Med sin nøgne, velproportionerede krop er Venus et billede på den ideale skønhed og kunstens ideale form.

Motivet er hentet fra antikkens mytologi Læs introduktion. Det fortælles i myten Læs introduktion, at Venus til et bryllup stillede op i en skønhedskonkurrence. Dommeren var Prins Paris af Troja, og han tildelte hende sejrstrofæet, det gyldne æble. Venus vandt ikke kun på grund af sin store skønhed, men også ved hjælp af kvindelist. Hun lovede Prins Paris den smukkeste kvinde i verden til kone, hvis bare han valgte Venus. Paris ønskede sig den skønne dronning Helena af Sparta, men hun var gift i forvejen med kong Menelaus af Sparta. Venus’ løfte til Paris blev derfor begyndelsen til den trojanske krig mellem grækerne og trojanerne.

Den tragiske konsekvens af skønhedskonkurrencen er ikke skulpturens fokus. Thorvaldsens Venus skal udtrykke skønhedens ideale form. Venus er derfor helt opslugt af æblet, der med en perfekt rund form symboliserer hendes egen ideale krop.

Udtryk og form
I sin rolige indadvendthed er Venus’ udtryk typisk for Thorvaldsens nyklassicistiske stil Læs introduktion. Hun udtrykker også hans samtids kropsideal med harmoniske og yndefulde proportioner. Det var inspireret af antikkens Læs introduktion klassiske skulpturer.

Venus’ skønne udtryk skyldes også kompositionen Læs introduktion. Hun står i den klassiske stilling kontraposto Læs introduktion med antikt forbillede, hvor det ene ben hviler og hoften derfor får et naturligt svaj. Det giver hende en yndefuld bevægelse.

Skulpturens emne, skønhed, har sandsynligvis været afgørende for Thorvaldsens beslutning om her at behandle den hvide Carrara-marmor Læs introduktion, så den virker skinnende. Thorvaldsen foretrak normalt det matte ’marmorlook’, fordi han ikke brød sig om for sanseligt et udtryk. Han mente, at skulpturen skulle tale til intellektet. Andre kunstnere, som for eksempel Antonio Canova Læs introduktion, polerede marmoret, så det blev blankt og skinnede, fordi denne effekt er med til at vække betragterens sanser.

Thorvaldsens inspiration
Inspirationen til Venus med æblet har Thorvaldsen sandsynligvis hentet i antikken Læs introduktion, hvor der blev skabt flere skulpturer af skønhedsgudinden. Én af Thorvaldsens sandsynlige inspirationskilder er Venus fra Kapitolmuseet i Rom Læs introduktion.

Et populært motiv
Allerede i 1804 havde Thorvaldsen lavet en mindre statue af Venus med æblet, som blev kopieret flere gange. Denne nye version modellerede han i 1813-16.

Thorvaldsen fik mange henvendelser fra velhavende borgere, der ønskede skulpturer med motiver fra den antikke mytologi til at pryde deres private hjem. Både den lille Venus og den større Venus blev udført i marmor mange gange.

Den dag i dag er Venus med æblet et af Thorvaldsens mest populære værker. I Carrara i Italien nyhugges skulpturen stadig til bestillere fra hele verden.