Tilbygningen
Venus med æblet, gipsskulptur, A12
Udskrift venlig version Sluk og tænd tekst

Kategori

Thorvaldsens skulpturer

Venus med æblet

Den nøgne kvinde forestiller kærlighedsgudinden Venus. Hun vandt æblet ved en skønhedskonkurrence blandt gudinderne ved at love dommeren Prins Paris den skønneste kvinde i verden.

Kunstner

Bertel Thorvaldsen Læs introduktion (1770-1844)

Datering

1813-1816

Mål

161 cm

Materiale

Gips

Inv. nr.

A 12

Film

Hun tror, hun er den smukkeste i verden

Fortolkninger

Portrætværksted - kunstnerworkshop - 27/01/2006 - Uden titel Portrætværksted - kunstnerworkshop - 03/02/2006 - Den smukke Venus Portrætværksted - kunstnerworkshop - 25/01/2006 - Uden titel Museet som arkiv - værkstedsforløb med billedkunstneren Elsebeth Jørgensen - 30/11/2006 - Thorvaldsens Kunst Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - Håndholdte Æbler Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 06/02/2008 - Venus med den store pik Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstner Lise Harlev - 07/02/2008 - "Please fuck me"

Uddybende tekst

Skønhedens magt
Thorvaldsen stræbte i sin kunst efter at skildre den ideale menneskekrop. I skulpturen rækker Venus ud efter sit klæde, som hun har taget af og lagt på træstubben. Hun opleves derfor helt nøgen. Med sin nøgne, velproportionerede krop er Venus et billede på den ideale skønhed og kunstens ideale form.

Motivet er hentet fra antikkens mytologi Læs introduktion. Det fortælles i myten om Venus og det gyldne æble Læs introduktion, at hun til et bryllup stillede op i en skønhedskonkurrence. Dommeren var Prins Paris af Troja, og han tildelte hende sejrstrofæet, det gyldne æble. Venus vandt ikke kun på grund af sin store skønhed, men også ved hjælp af kvindelist. Hun lovede Prins Paris den smukkeste kvinde i verden til kone, hvis bare han valgte Venus. Paris ønskede sig den skønne dronning Helena af Sparta, men hun var gift i forvejen med kong Menelaus af Sparta. Venus’ løfte til Paris blev derfor begyndelsen til den trojanske krig mellem grækerne og trojanerne.

Den tragiske konsekvens af skønhedskonkurrencen er ikke skulpturens fokus. Thorvaldsens Venus skal udtrykke skønhedens ideale form. Venus er derfor helt opslugt af æblet, der med en perfekt rund form symboliserer hendes egen ideale krop.

Skulpturen i marmor
Skulpturen her er en gipsafstøbning af den oprindelige gipsoriginal. Den blev også udformet i marmor Læs introduktion.

Foto: Pernille Klemp