Tilbygningen
Udskrift venlig version

Kategori

Tema

Attitudekunst

Attitudekunsten var populær omkring 1800 og blev fremført af en person, der på et podium dansede for publikum. Personen stivnede ind imellem midt i dansen for at indtage en opstilling, en attitude, á la antikkens skulpturer.

Film

Kroppens holdning

Fortolkninger

Portrætværksted - kunstnerworkshop - 27/01/2006 - Uden titel Portrætværksted - kunstnerworkshop - 27/01/2006 - Uden titel Portrætværksted - kunstnerworkshop - 27/01/2006 - Uden titel Portrætværksted - kunstnerworkshop - 26/01/2006 - Uden titel (selv)iscenesættelser - 26/02/2009 - Håbets gudinde (selv)iscenesættelser - 26/02/2009 - De tre gratier og Amor ATTITUDER - 10/02/2010 - Kom-Kristus ATTITUDER - 10/02/2010 - Herkules ATTITUDER - 10/02/2010 - Farlig kærlighed

Uddybende tekst

Attitudekunsten og antikken
Attitudekunsten var en populær selskabsaktivitet på Bertel Thorvaldsens tid. Den tog udgangspunkt i den antikke kunst Læs introduktion og i antikkens mytologi Læs introduktion. Når attitudedanseren stivnede i sin optræden, efterlignede hun en figur fra mytologien eller et motiv fra den antikke kunst.

Den naturlige ynde
Attitudedanseren var oftest en ung kvinde. Den første berømte danser inden for attitudekunsten var englænderen Lady Hamilton Læs introduktion, der blev kendt i hele Europa for sine optrædener. I Danmark så digteren Friederike Brun Læs introduktion tegninger af hendes optrædener og blev inspireret til at opdrage sin yngste datter, Ida Brun, til at blive attitudedanser. Igennem hele barndommen blev Ida uddannet i kunsten. For selvom forestillingen på podiet skulle virke spontan og naturlig, var attituderne strengt indstuderede. Som attitudedanser skulle man studere den antikke mytologi og antikkens kunst, og man fik undervisning i sang, musik og dans. Man lærte at beherske sin krop, at bevæge sig elegant til musik og at udtrykke følelser uden ord. Som attitudekunstner blev man et billede på samtidens kvindelige ideal – den naturlige ynde.

Det dannede borgerskab
For publikum handlede det om at genkende hvilken antik skulptur, mytefigur eller følelse, som attitudedanseren stivnede i og dermed vise, at man var et dannet menneske med indsigt i det klassiske dannelsesstof. Tidens store kulturpersonligheder var begejstrede for attitudekunsten. Det gjaldt blandt andre den danske digter Adam Oehlenschläger (1779-1850) og den tyske digter Goethe (1749-1832).

Thorvaldsen og attitudekunsten
Også billedhuggeren Bertel Thorvaldsen Læs introduktion nød denne underholdningsform. Da der i 1803 blev holdt en fest i forbindelse med færdiggørelsen af hans gennembrudsværk Jason med det gyldne skind Læs introduktion, blev Ida Brun opfordret til at optræde. Selvom Ida på dette tidspunkt kun var ti år, imponerede hun alle med sin optræden. Thorvaldsen var så begejstret, at Ida flere gange efter stod model for ham, når han arbejdede på en skulptur.

I 1809 udførte Thorvaldsen en buste af Ida Brun Læs introduktion.