Tilbygningen
Jason med det gyldne skind, marmorskulptur, A 822
Jason med det gyldne skind, marmorskulptur, A 822 Jason med det gyldne skind, marmorskulptur, A 822 Jason, marmorskulptur, 3/4 helfigur, A 822 Jason, marmorskulptur, closeup, A 822 Jason, marmorskulptur, halvnært perspektivmod loft, A 822 sko
Udskrift venlig version Sluk og tænd tekst

Kategori

Thorvaldsens skulpturer

Jason med det gyldne skind

Den stolt fremadskridende mand forestiller sagnhelten Jason. Thorvaldsen har skildret ham sejrssikker på vej tilbage til sit skib Argos. Han har netop erobret det gyldne skind fra et uhyre.

Kunstner

Bertel Thorvaldsen Læs introduktion (1770-1844)

Datering

(1802-03)

Mål

242 cm

Materiale

Marmor

Inv. nr.

A 822

Film

Hvad er det du ser?

Fortolkninger

Portrætværksted - kunstnerworkshop - 01/02/2006 - Uden titel Skulpturværksted med Henriette Hansen - 01/02/2007 - Helt/antihelt Skulpturværksted med Henriette Hansen - 07/02/2007 - Wtf? Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 05/02/2008 - Den modne Jason

Uddybende tekst

Helten Jasons sejr
Ligesom Det gyldne skind, ifølge sagnet, skænkede frugtbarhed og lykke, gav Jason-skulpturen Thorvaldsen succes. Med skulpturen mente samtiden, at antikkens Læs introduktion kunstneriske storhed var genskabt – måske endda overgået. Jason med det gyldne skind blev Thorvaldsens gennembrud på den internationale kunstscene og et hovedværk indenfor nyklassicismen Læs introduktion.

I antikkens mytologi Læs introduktion fremstilles Jasons kamp med uhyret som en manddomsprøve. Helten Jason Læs introduktion var en fordrevet kongesøn, der skulle erobre Det gyldne skind for at få sin faders kongetrone tilbage fra en ondsindet onkel. Erobringen af skindet var en kraftpræstation. Det har Thorvaldsen demonstreret med Jason-skulpturens muskuløse krop, spændstige holdning og årvågne udtryk.

Det er interessant, at Thorvaldsen har valgt Jason som et heltemotiv. Interessen for heltefigurer var udbredt på Thorvaldsens tid. De skulle med deres smukke og heroiske udformning inspirere folk til at blive bedre mennesker. Men hos antikkens forfattere blev Jason ikke opfattet som nogen rigtig helt. Hos dem blev han snarere gengivet som en tøffelhelt, der fik hjælp til sine sejre og led under hans kone Medeas vrede.

Udtryk og form
Jason udtrykker et heroisk kropsideal med sin atletiske fremtoning. I nyklassicismen Læs introduktion blev figuren siden hen et klassisk ideal for fremstillinger af mænd.

Thorvaldsen har skildret Jason rolig og i bevægelse på én og samme tid. Helten står i en kontraposto Læs introduktion, hvor hofteparti og skulderparti hælder i modsatte retninger. Det giver figurens krop en naturlig holdning og balance. Samtidig udtrykker Jasons fremadrettede krop en dynamisk bevægelse.

Jasons perfekte proportioner Læs introduktion og hans huds glatte, rene overflade giver skulpturen harmoni og et idealt udtryk. Materialet, den hvide marmor fra Carrara i Italien Læs introduktion , fuldender skulpturens ideale udtryk.

Thorvaldsens inspiration
Allerede i sin skitsetegning til Jason skulpturen Læs introduktion fremstillede Thorvaldsen Jason som en helt. Idéen til den heroiske Jason kan Thorvaldsen have fået fra sin ven, den tyske kunstner Asmus Jacob Carstens Læs introduktion. Carstens havde udført en serie tegninger, der forestillede en heroisk Jason på togt med argonauter-krigerne. Ved Carstens’ tidlige død i 1798 fik Thorvaldsen flere af tegningerne.

Thorvaldsens primære inspirationskilde var antikkens kunst Læs introduktion, men der fandtes ikke mange heroiske fremstillinger af Jason i antikkens skulpturer. Thorvaldsen måtte derfor støtte sig til andre antikke, heroiske mandsskulpturer, for at skabe Jason. Heriblandt var Polyklets Doryphoros (Spydbæreren) og Apollon Belvedere Læs introduktion, der er tydelige forbilleder for Thorvaldsens Jason.

En helt fødes i ler og genopstår i marmor
Originalmodellen til marmorudgaven her af Jason modellerede Thorvaldsen i vinteren 1802-03 i Rom. Men han havde ikke råd til at få den støbt i gips for at bevare den, da hans stipendium fra Kunstakademiet i København var udløbet. Til alt held var den dansk-tyske digter og kunstinteresserede, Friederike Brun Læs introduktion, blevet så imponeret over Jason, at hun både betalte for gipsafstøbningen og udbredte nyheden om værket til andre kunstinteresserede.

Blandt dem var den engelske rigmand Thomas Hope Læs introduktion. Han besøgte ifølge overleveringer Thorvaldsens værksted dagen før, at Thorvaldsen skulle være rejst tilbage til Danmark. Hope bestilte Jason i marmor og gjorde det muligt for Thorvaldsen at blive i Rom, som han ikke ønskede at forlade.

Først i 1828, 25 år efter bestillingen, modtog Hope sin Jason-skulptur. Måske var Thorvaldsens egen begejstring for skulpturen hurtigt aftaget. Som gammel sagde han undskyldende om sit ungdomsarbejde, at det blot var en kopi efter antikkens mestre. Jason bliver fortsat anset for Thorvaldsens mesterværk. I 2006 blev han således udnævnt som et vigtigt dansk kunstværk, blandt tolv andre, i forbindelse med de nationale kanonudnævnelser inden for billedkunst.

Thorvaldsens Museums marmorudgave af Jason tilhørte oprindeligt Hope og blev købt i 1917, da Hope-familiens kunstsamling blev opløst og solgt på auktion.