Tidslinje

Kategori: Begreber

Social skulptur

I 1960’erne og 70’erne var kunstnerne enormt politisk orienterede og mange var optagede af antiæstetiske tanker om kunsten, som en social indgriben i hverdagen eller i det offentlige samfund. Den tyske kunstner Joseph Beuys formulerede et nyt og udvidet kunstkoncept, der havde at gøre med kunstens sociale, kulturelle og politiske funktion og potentiale. Han var af den opfatteelse at kunsten var i stand til at ændre samfundet. Beuys kaldte sit kunstbegreb for “social plastik” eller ”social skulptur”. Social skulptur var ikke knyttet til det traditionelle skulpturbegreb, men snarere en helt ny og udvidet kunstforståelse, der ikke nødvendigvis var knyttet til et objekt. Kunsten forstås i en større sammenhæng og kan være et socialt møde, et foredrag, en happening eller en politisk manifestation. Kunsten skal skabe muligheder for nye sociale rum og er ligeså meget en handling som en æstetisk genstand. Den sociale “skulptør” (kunstner) skaber strukturer i samfundet ved hjælp sprog, tanker, handling og objekter. For Beuys var det ikke kunsten som genstand der var det vigtigste, men livet – og kunsten var på en måde livet. Han mente at alle mennesker var kunstnere. Social skulptur er knyttet til Konceptkunst. Beuys var også engageret i kunstnersammenslutningen Fluxus.