Tidslinje

Kategori: Begreber

Bevægelse

Laokoon og hans to sønner dræbes af slanger. 1. årh. f.Kr

Laokoon og hans to sønner dræbes af slanger. 1. årh. f.Kr. Marmor. Højde 242 cm. Museo Pio Clementino di Scultura, Vatikanmuseet. Gengivet fra Opere di Winckelmann. Prima edizione Italiana. Completa. 1830-34. Tavle XLVI. Thorvaldsens Museum. Grafisk bearbejdning: Marie Laulund

En skulptur kan som helhed give indtryk af bevægelse – et resultat af en dynamisk komposition. Der kan dog også være en stærk bevægelse i en komposition, som overordnet er statisk.
Skulpturens akser og linjeforløb har afgørende indflydelse på disse forhold, ligesom blikretninger kan pointere bevægelse. Vertikale akser antyder ofte en statisk hvileposition, mens horisontale akser oftest antyder bevægelse. Diagonale akser udtrykker altid bevægelse og giver et dramatisk tilsnit til skulpturen. Desuden kan aksernes overskæringer samt modsatrettede bevægelser i skulpturens masse give et spændingsudtryk – og dermed en voldsom bevægelse.

Bertel Thorvaldsen (1770-1844): Portrætstatue af Maria Fjodorovna Barjatinskaja. 1818-1825

Bertel Thorvaldsen (1770-1844): Portrætstatue af Maria Fjodorovna Barjatinskaja. 1818-1825. Thorvaldsens Museum. Foto: Ole Woldbye. Grafisk bearbejdning: Marie Laulund

Den antikke Laokoon er et godt eksempel på en skulptur, som spiller på en dramatisk bevægelse. Skulpturen er domineret af diagonaler, der går på kryds og tværs, ligesom de tre figurers blikretninger. Som beskuer ledes vores øjne konstant rundt i kompositionen – øjnene følger retningerne i menneskekroppenes ben og arme, ansigternes blikretninger eller slangernes bugtede kroppe. Vores øjne falder så at sige aldrig til ro i skulpturen, men bevæger sig konstant rundt, op og ned og på tværs.

Som en diamentral modsætning til Laokoons bevægelse kan man stille Bertel Thorvaldsens (1770-1844) portrætstatue af Maria Fjódorovna Barjátinskaja fra 1818-1825. Skulpturen er domineret af en vertikal akse, som understreger figurens statiske hvileposition.

Læs mere om skulpturens formale kvaliteter under Formalanalyse