Tidslinje

Kategori: Biografi

J.A. Jerichau (1816-1883)

J.A. Jerichaus liv

Elisabeth Jerichau-Baumann (1819-1881): Portræt af Jens Adolf Jerichau. 1846

Elisabeth Jerichau-Baumann (1819-1881): Portræt af Jens Adolf Jerichau. 1846. Olie på lærred. 60 × 48 cm. Ny Carlsberg Glyptotek. Foto: Ole Haupt

Jens Adolf Jerichau blev født i Assens og kom efter sin konfirmation i malerlære i Odense. Han afsluttede ikke sin læretid, men rejste i stedet til København i 1831, hvor han blev optaget på Kunstakademiet. Her modtog han undervisning i at male hos bl.a. C.W. Eckersberg (1783-1853), og først i 1836 begyndte han at modellere hos H.E. Freund (1786-1840). I 1837 konkurrerede han om Akademiets store guldmedalje, men vandt ikke. Alligevel forlod han Akademiet og rejste til Rom uden at være understøttet af Akademiets rejsestipendium. Han blev i stedet støttet fra privat side, bl.a. af Prins Christian (senere Christian VIII). Her arbejdede han i et års tid, 1838-39, i Bertel Thorvaldsens (1770-1844) atelier, og hans første selvstændige arbejder var relieffriser i Thorvaldsens stil.

J.A. Jerichau (1816-1883): Herkules og Hebe. 1845

J.A. Jerichau (1816-1883): Herkules og Hebe. 1845. Gips. Højde 211 cm. Ny Carlsberg Glyptotek. Foto: Ny Carlsberg Glyptotek

Hans gennembrudsværk Herkules og Hebe fra 1845 var derimod et selvstændigt, nyklassicistisk værk, som sammen med den naturalistiske og dynamiske Panterjægeren fra 1845-1846 gav ham et internationalt ry.

I 1846 blev han i Rom gift med maleren Elisabeth Baumann, og i 1849 blev han udnævnt til professor ved Kunstakademiet i København, hvor han i perioden 1857-1863 desuden var direktør.
Han ligger begravet på Solbjerg Kirkegård på Frederiksberg.


J.A. Jerichau (1816-1883): Panterjægeren. 1845-1846

J.A. Jerichau (1816-1883): Panterjægeren. 1845-1846. Bronze. Højde 209,5 cm. Statens Museum for Kunst. Foto: Hans Petersen

Læs mere om J.A. Jerichau på Kunstindeks Danmark

J.A. Jerichaus naturalisme og psykologiske realisme

J.A. Jerichau (1816-1883): Adam og Eva efter syndefaldet. 1847-1849

J.A. Jerichau (1816-1883): Adam og Eva efter syndefaldet. 1847-1849. Gipsafstøbning 1887. Højde 168 cm. BRANDTS. Foto: Inferno Reklamefotografi

Jerichau var på Kunstakademiet i København uddannet i tidens nyklassicistiske stil, men hans skulpturer kom til at tegne naturalismens gennembrud i dansk skulptur.
I Rom løsrev han sig fra nyklassicismens stramme formsprog, den thorvaldsenske klassicisme, og tog skridtet over i en naturalistisk stil.
Interessen for at gengive virkelighedens detaljer kombinerede han ofte med fokuseringen på motivets dynamiske øjeblik, som det fx ses i Panterjægeren.

Hans naturalistiske tilgang til motivet gav ham også lejlighed til at studere menneskets psykologi. Det kommer fx til udtryk i hans Adam og Eva efter syndefaldet fra 1847-1849. Her er den intense beskrivelse af figurernes følelsesliv af en sådan karakter, at man kan tale om en psykologisk realisme.